Az oktatás megújításáról – mit mondanak a diákok
Mit jelent az esélyek egyenlősége? Kit neveznénk „igazi pedagógusnak”? Hogyan növekedhetne a digitalizáció előnyös hatása? Miben tud a tanár és a diák együttműködni? Mit jelent a projekt-alapú, szabadabb oktatás? Hogyan működik, amikor nem a tanár tanít, hanem a diák önállóan tanul – és ebben az utóbbi esetben mi a tanár szerepe? Bozai Ákossal, az ADOM Diákmozgalom szóvivőjével beszélgettem a pedagógusok, diákok és szülők kilencpontos követelésének pedagógiai értelmezéséről. 6. pont: „Esélyteremtő, minőségi oktatást és nevelést mindenkinek – az óvodától az egyetemig!” 8. pont: „Minőségi, 21. századi környezetet a tanuláshoz és a tanításhoz, neveléshez!” a 9. pont első fele: „Szakmai szabadságot és támogatást az oktatásban!”
Az oktatás megújításáról
Miért van állandó válságban az oktatás? Min múlik a sikere? Honnan tudhatjuk, hogy a mentálisan ép tanulónak megvan a kellő tanulási képessége és az elsődleges, belső elsajátítási motiváltsága? Hogyan lesz a minden iránt érdeklődő, iskolába vágyó óvodásokból az iskolát nem kedvelő, tanulni nem szerető iskolás? Hogyan működik a belső és a külső motiváltság és mitől alakul a belső motiváltság külsővé? Mitől tart vagy nem tart a motiváltság a tanulás végéig? Mi a közoktatásban a minimális tanulási tartalom és miért? Többek között ezekről a kérdésekről szól a felvétel.
Levélregény a Knerekről – Erdész Ádám (Kéri Juli)
Levelek a Kner család életéből 1938-1949
Nemrégiben megjelent egy levélregény, a „Levelek a Kner család életéből 1938-1949” címen. Szerkesztője, DR. ERDÉSZ ÁDÁM Kner kutató, a békés megyei Levéltár nyugalmazott igazgatója. Vele beszélgettem, Tőle kérdeztem a levélregény formáról, a kötet aktualitásról. Szót ejtettünk a megjelenés körülményeiről és a levelek szerepéről és jelentőségéről…
A riporter: Kéri Juli
Két tehetséggel-Zászkaliczky Ágnes (Meskó Bánk)
A talentumokkal élni kell, kiteljesíteni őket és nem elásni, erről szól a példabeszéd. Vendégem, ZÁSZKALICZKY ÁGNES két talentumot is kapott az élettől – a zene és képzőművészet iránti elköteleződés csodáját. Festőművész és orgonaművész, aki teljes odaadással éli át és teljesíti ki e két művészeti irány iránti tehetségét. Már öt éves korától tanult zongorázni, hogy végül az orgonaművészet szerelmesévé váljon. A képzőművészet iránti szeretet már szintén gyermekkorában megérintette és kis időeltolódással párhuzamosan bontakoztatta ki tehetségét. A gének teszik a dolgukat, öröklődnek. Fia és leánya a zeneművészet irányába lettek elkötelezettek…
A riporter: Meskó Bánk
Budafoki Helytörténeti Gyűjtemény (Somogyi Ágnes)
HELYTÖRTÉNET
Budapest XXII. kerületében a Magdolna udvar ad otthont 2021-től a Budafoki Helytörténeti Gyűjteménynek, amely átfogó képet szeretne nyújtani a kerület történetéről, a római kortól a közeli jelenkorig. GYÖNKI VIKTÓRIA, mint fiatal muzeológus, nagy munkára vállalkozott, hiszen csak képanyag állt a rendelkezésére. Helyi lakosok és szakemberek segítségével sikerült megvalósítani a budafoki őslakosok régi vágyát: az új múzeum megőrzi majd szeretett városrészük gazdag múltját. Az interjú egyszerre enged betekintést az intézmény munkájába, a kiállításba és a kerület történetébe.
A riporter: Somogyi Ágnes
Petőfi Sándor szülőházában (Áment Zsóka)
A felvétel Kiskőrösön, Petőfi szülőházában készült. SZARKA ÁGNES idegenvezető bemutatta a költő megkereszteléséhez fűződő tárgyi emlékeket és érdekességként a keresztlevél adatait is értelmezte. Felsorolta a beírásokat és elmondta az akkori keresztelési szokásokat. Beszélt a lakószobában látható eredeti tárgyakról és a családi fotóról.
A riporter: Áment Zsóka
Fidelio Idősek Otthona (Torda Judit)
Ráckevén, gyönyörű környezetben, a Duna partján található a Fidelio Idősek Otthona. Nemcsak a környezet ideális, de az ott dolgozók is kiváló munkát végeznek. A gondoskodás, a törődés, a családias légkör megteremtésével, 150 idős ember fizikai, mentális egészségét biztosítják. Három mentálhigiénés szakember beszél a mindennapokról és arról, hogyan alkotnak egy nagy családot gondozók és gondozottak.
A riporter: Torda Judit
IndieRE 2.0 – Radio Campus – 2023.05.18.
Ismét jelentkezik az Indiere 2.0 műsora a Civil Rádióban!
A program célja, hogy Európa feltörekvő zenészeit, zenei szcénáját mutassa be 8 ország közösségi rádió kínálatán keresztül. Minden héten más-más ország zenei összeállítását hallhatják műfajok nélkül – Szlovénia, Spanyolország, Franciaország, Írország, Horvátország, Ausztria, Németország és Magyarország legizgalmasabb zenéi hangoznak el.
IndieRE 2.0 – Near FM – 2023.05.11.
Ismét jelentkezik az Indiere 2.0 műsora a Civil Rádióban!
A program célja, hogy Európa feltörekvő zenészeit, zenei szcénáját mutassa be 8 ország közösségi rádió kínálatán keresztül. Minden héten más-más ország zenei összeállítását hallhatják műfajok nélkül – Szlovénia, Spanyolország, Franciaország, Írország, Horvátország, Ausztria, Németország és Magyarország legizgalmasabb zenéi hangoznak el.
Milyen felnőtt mintát tudunk mutatni a mai fiataloknak?
A bennünket körülvevő minták meghatározóbbak, mint azt gondolnánk. Jószerivel tájékozódásunk, eligazodásunk egymás között nélküle el sem képzelhető. A beszéd, a hagyományos verbális kommunikáció mellett egyre erősebbek a mintákat hordozó képi, a mozgásos elemek közöttünk. A segítségükkel sokkal gyakrabban döntünk el dolgokat, kapcsolódunk egymáshoz, vagy igazodunk el akár ismeretlen helyzetekben…
Mennyire felnőttek ezek minták? Mennyire tudatosak és méginkább következetesek? Ebben a normazavaros világban az egyes minták mennyire segítenek értéket mutató normává formálni az egymást követő megnyilvánulásokat?
Ha azt keressük, hogy mikor mutatnak a minták felnőtt jellemzőket, akkor a felelősséget kell vizsgálnunk benne, illetve azt, hogy mennyire mutatja azt, hogy valaki viseli a következményeket.
A mai fiatalok persze nem csak a nekik szánt – olykor túldramatizált – mintákat látják, hanem azokat a különféle türelmetlen, indulatos, egymást minősítő megnyilvánulásokat is, amelyekre a felnőtt társadalom nem feltétlenül lehet büszke. De a fiatalok azt is látják, hogy mindezek között mely mintákat lehet aztán sikerre vinni, érvényesíteni…
Milyen felnőtt mintát tudunk mutatni a mai fiataloknak? Matiscsák Attilával a felnőtt társadalom fogadókészségéről beszélgetünk…
A mesterséges intelligencia ránknyitotta az ajtót
Miért most van tele a média a mesterséges intelligenciával, mikor pedig még a ChatGPT is évek óta létezik? Mi az mesterséges intelligenciának az az oldala, amellyel a nagyközönség csak most találkozott?
A ChatGPT „tud beszélni” – de nincs saját mondanivalója.
Mit jelent és mit nem jelent, hogy a ChatGPT például letette az amerikai jogász szakvizsgát és az orvosokkal azonos hibaszázalékkal készít diagnózist? Mi minden hiányzik még a tényleges használatához?
Intelligens-e a mesterséges intelligencia, vagy csak remek utánzógép? Mi a mesterséges intelligencia kapcsolata az érzelmekkel, indulatokkal, értékekkel (és azzal, hogy ezek bármelyikét eljátssza)? És befolyásolhatja-e (mi történik, amikor befolyásolja) a mi érzelmeinket, indulatainkat, vagy akár értékeinket?
Ki a felelős a mesterséges intelligencia „döntéseiért” – amikor pedig a vevő választhat, például, „óvatos” vagy inkább „élményszerű” önvezető autót? A gép semmit nem akar kezdeni az emberrel; az emberek akarhatnak kezdeni valamit a másik emberrel a gép segítségével.
Milyen tükröt tart elénk a mesterséges intelligencia? Valójában miért félünk a mesterséges intelligenciától – és miért ne féljünk tőle? Erről szól a beszélgetés.
Az Ajtó Podcast: Darabont Mikold
Madarász Máté vendége: Darabont Mikold
Az Ajtó: NYITOTTAN A MŰVÉSZETRE
Tanárként éppen most lett pályakezdő….
Napjaink oktatásügye megoldatlan problémáktól, feszültségektől terhes, és egy konfliktusokkal teli, küzdelmes tanév végén, amikor a pedagógusok közül annyian a pályát elhagyni kényszerülnek, mi egy pályakezdésre éppen most vállalkozó fiatal tanárral beszélgettünk. Hogyan látja ő az oktatás aktuális helyzetét? Hogyan fogadták őt az iskolájában? Milyen kétségek és meggondolások mentén kezdett el tanítani?
Kazinczy Bálint hivatásként tekint pályájára, szeret tanítani és lelkesen készül az óráin várható napi kihívásokra. Azonban egyáltalán nem bizakodó és semmiképpen nem érzi magát biztonságban. „Maradok egy darabig… Vajon maradok-e öt évig? …Annyira kiszolgáltatott a helyzet, de ez a szándékom, ….ha a törvények meg a környezet úgy alakul, ha az iskolánk ellehetetlenül, én elmegyek külföldre.“
Kazinczy Bálinttal, aki éppen most lett pályakezdő magyar- és franciaszakos tanár, a Civil Rádióban Korcsmáros Zsófi közreműködésével beszélgetünk.
Életvezetés és kommunikáció
Ugyanazt éljük meg – csak másként érzékeljük, másképp fogjuk fel, másképp értelmezzük? Mi a szerepe annak, aki a világ megtanulását segíti? Milyen „mintázatokat” tanulunk? Mi a „sikeres szülői szerep” – és mi tesz, aki nem nő fel ehhez?
Mivel jár, hogy ma már egy generáción belül többször felfrissülnek az ismeretek? Melyek az aktuális ismeretektől független normák? Hol tanulhatja meg valaki, hogy az erőfeszítés eredményre vezet, az elbiccelés pedig nem? Melyek azok a kockázatok, amelyek a gyermekek számára kriminális kockázatot jelentenek? Hogyan tanul meg a gyermek kommunikálni a „felnőtt társadalommal”? Hogyan kezeli a felnőtt társadalom a tizenéveseket – nemcsak most, hanem évezredek óta?
A fiatal sokkal többet vesz észre, mint amire – az adott kommunikációs képességei szerint – megfelelően reagálni tud: hogyan vezet ez sajátos szubkultúrák kialakulásához? Mi a szocializációs torlódás – mit jelent, hogy a fiatal olyan „felnőtt társadalomba” nő bele, amelyik maga sem felnőtt még? Mi a rendszerközi akkomodáció képessége és hogyan múlik rajta, hogy valaki az élete különféle színterein meg tudjon felelni?
A műsor vendége Szabó András Ashoka-tag (Kapocs Ifjúsági Önsegítő Szolgálat Alapítvány).
Legyen az államvizsga álom-vizsga
12.05.2023 -
IndieRE 2.0 – Radio Corax – 2023.05.04.
Ismét jelentkezik az Indiere 2.0 műsora a Civil Rádióban!
A program célja, hogy Európa feltörekvő zenészeit, zenei szcénáját mutassa be 8 ország közösségi rádió kínálatán keresztül. Minden héten más-más ország zenei összeállítását hallhatják műfajok nélkül – Szlovénia, Spanyolország, Franciaország, Írország, Horvátország, Ausztria, Németország és Magyarország legizgalmasabb zenéi hangoznak el.
Bolygóhiradó: britt koronázás és Üzbegisztán
2023. május 6-án megkoronázták III. Károly, britt uralkodót. 2023. április 29-én jelentős népszavazás volt Üzbegisztánban.
Benda László külpolitikai újságíróval beszélgetek.
Beer Miklós és Ferenc pápa
2023. április 29-én a Budapesten tartózkodó Ferenc pápa ellátogatott a VII. kerületben található Rózsák terén lévő Árpádházi Szent Erzsébet plépánia templomba. Itt hazai nehézsorsú és menekült embertársainkkal találkozott. Dr. Beer Miklós püspök atya beszámolója.
Velünk maradó ifjúságunk… Az ifjúsági klubos korszakunkról Brüll...
Fiatal generációk kollektív kibontakozásának akkor (hetvenes élvekben) felfedezett formájáról a tisztes számban felszaporodott ifjúsági klubokról, azok számtalan változatáról és talán a nem is meglepő népszerűségükről beszélgettünk és emlékeztünk Brüll Edittel és Péterfi Ferenccel. Személyes élményeink segítségével megidéztük a kort, a fiatal generációk felnőtté válásának a körülményeit, az ifjúsági klubok különféle szerepeit fiatal látogatóik életében. Belülről működő, a résztvevő fiatalok saját életviszonyainak és várakozásainak visszaadását szolgáló, önirányító közeg volt a legtöbb klub, amelyek színes és/vagy küzdelmes története és tapasztalatai mélyen bevésődtek az akkor felnövekedő, mára már felnőtt emberek életébe, világképébe.
IndieRE 2.0 – Radio Student Zagreb – 2023.04.27.
Ismét jelentkezik az Indiere 2.0 műsora a Civil Rádióban!
A program célja, hogy Európa feltörekvő zenészeit, zenei szcénáját mutassa be 8 ország közösségi rádió kínálatán keresztül. Minden héten más-más ország zenei összeállítását hallhatják műfajok nélkül – Szlovénia, Spanyolország, Franciaország, Írország, Horvátország, Ausztria, Németország és Magyarország legizgalmasabb zenéi hangoznak el.
Ezen a héten a Radio Student 100,5MHz műsorát hallhatják, Horvátország legizgalmasabb megjelenéseivel!
Nem érdemes kihagyni!
www.civilradio.hu
Itthon és/vagy otthon Várnay Györgyi (Kéri Juli)
Itthon és vagy otthon? Vajon, mit jelent egy 15 éve külföldön élő, dolgozó doktornőnek ez a két fogalom. Fele családja Genfben, a másik fele Magyarországon. Hogy miért és miként ment el, és ezt hogyan élte és éli meg? Ezekre a kérdésekre kaptam választ dr. Várnay Györgyitől a beszélgetésben.
A riporter: Kéri Juli
Bayer Gábor, borlovag (Somogyi Ágnes)
A beszélgetés során Bayer Gábor elektromérnök, a Promontor Borlovagrend pincemestere mutatkozik be, aki igazi hobbiborász, kísérletező ember.
A Velencei tó körzetében, Pázmándon hozott létre egy kis borászatot a saját szőlőültetvényén. Ahogy fejlődött az általa telepített és gondozott szőlő, úgy gyarapodott a szaktudása, gazdagodott készített borainak a választéka. A legfontosabb számára a minőség. Csak arany- és ezüstérmeket nyert az eddigi versenyeken, sőt, 2009-ben a Rosé borok közül – országosan – az övé lett a legjobb. Ma már a pincéje fölött saját kis feldolgozója, palackozója van. Pezsgő, pálinka és brandy készítésével is kísérletezik
A riporter: Somogyi Ágnes
Trencsényi László a civil szervezetről (Áment Zs)
A Magyar Pedagógiai Társaság elnöke, Trencsényi László az oktatással-neveléssel foglalkozó szervezet jelentős számú civilről beszél: létrejöttükről, céljaikról, működési feltételekről. Értelmezi a napjainkban létrejövő un. „hálózati“ civil közösségek jellemzőit és szerepüket is.
Szerző: Áment Zsóka
Tilkné Németh M – Egyszülős Központ (Torda Judit)
Az Egyszülős Központ egy különleges szervezet. Beszélgetőtársaim az alapítvány önkéntese – Tilkné Németh Mária – és egy szülő.
Az akarat, a szándék, a tanulás, a tartalmasabb élet elérése olyan motiváló erő, ami hatalmas energiákat mozgat meg. Hogyan tud valaki kiszakadni egy hátrányos helyzetű, bántalmazó környezetből és eljutni az egyetemig?
A riporter: Torda Judit
A költészet napjára (Meskó Bánk)
A költészet napja József Attila nélkül elképzelhetetlen, hiszen ez a nap a költő születésnapja. Ebből az alkalomból a szerelmes és istenes verseit emeltem ki, tekintettel a szerelmes versek mély érzelmekből való keletkezésére, melyek szinte a természetfelettire utalnak, mint az istenes versei. A szerelmes versek fogadtatása a múzsák részéről, a megszólítás és a megszólítottság harmóniájának kérdését vetik fel az olvasóban, a hallgatóban. Vajon elértek a költő szavai a címzettekhez, tudták-e, érezték-e ezen érzelmek csodálatos megfogalmazását? Ezek a gondolatok foglalkoztattak…
A riporter: Meskó Bánk
A kész szakdolgozat áttekintése
Megírhat-e a ChatGPT egy szakdolgozatot, egy tudományos művet? Mire kell figyelnie annak, aki használja? Hogyan készülhet fel a használatára az oktató, a bíráló? Mi valójában a ChatGPT: mire képes és mit nem várhatunk tőle?
Mi a szöveges és mi a táblázatos értékelés? Mivel kezd a bíráló? Melyek a súlyos „apró hibák”? Mennyire veszi komolyan a bíráló a formai követelményeket? Mi mindent vesz figyelembe a bíráló a dolgozat egyes részeivel kapcsolatban? Milyen eltérések vannak egyes intézmények elvárásai között? Mit tegyen, aki úgy érzi, hogy nem tudta megfelelő szinten befejezni a szakdolgozatkészítést? Mit tartalmaz a bírálat: kérdéseket, osztályzatot. Hogyan alakul ki a szakdolgozat érdemjegye?
Olvassuk el a dolgozatot a bíráló szemével, az államvizsgabizottsági tag szemével – és az esetleges majdani olvasó szemével, aki ezt szakmai publikációként megtalálja. Mi mindent ellenőrizzünk még az utolsó pillanatban? Hogyan kelthetünk jó benyomást abban is, aki csak átpörgeti a dolgozatot és találomra áll meg egy-egy oldalnál? Mi lehet jelentős pozitívum vagy jelentős negatívum?
A kész szakdolgozat áttekintése
Megírhat-e a ChatGPT egy szakdolgozatot, egy tudományos művet? Mire kell figyelnie annak, aki használja? Hogyan készülhet fel a használatára az oktató, a bíráló? Mi valójában a ChatGPT: mire képes és mit nem várhatunk tőle?
Mi a szöveges és mi a táblázatos értékelés? Mivel kezd a bíráló? Melyek a súlyos „apró hibák”? Mennyire veszi komolyan a bíráló a formai követelményeket? Mi mindent vesz figyelembe a bíráló a dolgozat egyes részeivel kapcsolatban? Milyen eltérések vannak egyes intézmények elvárásai között? Mit tegyen, aki úgy érzi, hogy nem tudta megfelelő szinten befejezni a szakdolgozatkészítést? Mit tartalmaz a bírálat: kérdéseket, osztályzatot. Hogyan alakul ki a szakdolgozat érdemjegye?
Olvassuk el a dolgozatot a bíráló szemével, az államvizsgabizottsági tag szemével – és az esetleges majdani olvasó szemével, aki ezt szakmai publikációként megtalálja. Mi mindent ellenőrizzünk még az utolsó pillanatban? Hogyan kelthetünk jó benyomást abban is, aki csak átpörgeti a dolgozatot és találomra áll meg egy-egy oldalnál? Mi lehet jelentős pozitívum vagy jelentős negatívum?
Az Ajtó – 11.adás
Az Ajtó – 11.adás
Műsorvezető: Madarász Máté
Téma: Fodor József
Milyen gondolkodásra szoktat az iskola I. rész
Tanulj az életnek – Milyen gondolkodásra szoktat az iskola I. rész
Az előadás első ízben a Kétfarkú Kutya Népfőiskolán hangzott el 2023.04.13-án.
Az előadások az élethelyzethez igazított tanulás módszertanán alapulnak, amelyről a https://geropeter.hu/a-dolgozoszobamb… linken lehet többet megtudni.
IndieRE 2.0 – EmaRTV – 2023.04.20.
Ismét jelentkezik az Indiere 2.0 műsora a Civil Rádióban!
A program célja, hogy Európa feltörekvő zenészeit, zenei szcénáját mutassa be 8 ország közösségi rádió kínálatán keresztül. Minden héten más-más ország zenei összeállítását hallhatják műfajok nélkül – Szlovénia, Spanyolország, Franciaország, Írország, Horvátország, Ausztria, Németország és Magyarország legizgalmasabb zenéi hangoznak el.
A mai adásban Spanyolországba kapcsolunk: az Onda Local de Andalucía (EMA – RTV) műsora lesz hallható egy órán keresztül!