Kedves Civil rádiósok,
tudtuk, hogy el fog jönni, és lassan tényleg itt van. Fontos időszak következik az életünkben: lejár a frekvenciaengedélyünk, és fel kell készülnünk az ezt követő időszakra.
Naponta kapunk vagy szerzünk új információkat, állandóan változik a helyzet. Most éppen úgy tűnik, hogy május 2-án lejár az engedélyünk, és – ha nem sikerül valami áttörést elérnünk –, akkor nem fogunk hosszabbítást, ideiglenes frekvenciaengedélyt kapni.
A Médiahatóság ugyanis úgy értelmezi a törvényt, hogy akkor lehet ideiglenes engedélyt adni, ha a pályáztatási folyamat már elindult. Bár a frekvencia kiírása már megtörtént, tehát, valamilyen folyamat elindult, de ezt még nem tekintik a pályáztatásnak. Szeretnénk elérni, hogy a törvény értelmezése megváltozzon, de kicsi az esély rá, már eddig is kiadtak több állásfoglalást ebben az értelemben.
Ez a helyzet jelentheti azt, hogy május 3-án le kell állítani a sugárzást, legfeljebb interneten lehet folytatni a műsorokat. Az is lehet, hogy ez a szünet mindössze két hét, egy hónap, de az is előfordulhat, hogy akár a pályáztatás végéig tart, fél évig. És akkor még kérdés, hogy sikerül-e ismét megnyerni a pályázatot.
A szerkesztőbizottság előző ülésén már a lehetséges pályázat jött szóba. És természetesen felmerült: miből és hogyan csinálnánk tovább? Sőt, az alapkérdést is feltett Brüll Edit, a kuratórium elnöke: egyáltalán szabad-e elindulnunk a következő pályázaton? Van-e olyan működőképes elképzelés, amely finanszírozásban, műsorszerkezetben képes biztosítani a következő 12 évre a sikeres működést?
Az ugyanis világosan látszik, hogy a régi, a jelenlegi módszerekkel ez nem megy.
Hétfőn a szerkesztőbizottság úgy döntött, hogy ez olyan téma, amit mindképpen a legszélesebb nyilvánossággal kell megosztani, ezért a következő összejövetel egy Civil Rádiós nagygyűlés lenne. Őszintén várunk mindenkit, aki a következő néhány évben szeretne a Civilben rádiózni, meg kell ismernünk, hogy kikre, hogyan lehet számítani.
Jövő kedden, tehát március 27-én 17:30-tól találkozunk a Fonóban (várhatóan csak az előtérben tudunk leülni).
Mindenkire számítunk, aki a saját jövőjében tervez a Civil Rádióval.
Természetesen 150-en nem tudunk minden részletről beszélgetni, ezért az is fontos lenne, hogy akár a levelező listán, megfogalmazódjanak alapvető kérdések… és válaszok.
Mik azok a legfontosabb kérdések, amikre meg kellene ismernünk a véleményeteket, amikre ki kell találnunk újfajta megoldásokat?
1. Gazdasági szempontból biztos, hogy alapvető változtatásra van szükség, a jövőben nem lehet az alapítvány néhány alkalmazottjának felelőssége a Civil Rádió fenntartásának terhe. Már 2011-ben komoly döntéseket kellett hozni, idén tovább romlott a helyzet, az állami finanszírozásra már nem lehet támaszkodni. Hogyan, milyen részvétellel és személyes vállalással biztosíthatóak a fenntartási költségek?
2. Milyen munkaszervezet az, amit képesek vagyunk saját erőből is fenntartani, hány alkalmazott, és milyen funkciók szükségesek egy, a mainál eredményesebb működéshez? Kik azok, akik ezt a munkát a jövőben vállalni tudják, akarják?
3. Milyen hangvétel, tematika, műsorszerkezet eredményezheti azt, hogy a Civil Rádió olyan médiatényező váljon, amiért valóban érdemes ismét évekre vállalni a munkát akár több száz önkéntesnek?
4. Milyen szervezeti felépítésben, döntési struktúrában lenne hatékonyabb a munka? Már sokszor felmerült az alapítványi konstrukció átalakítása egyesületté, amely nagyobb beleszólást biztosítana a fontos döntésekbe. Ez ismét kérdés lehet.
5. Létezik-e olyan, eddig nem ismert koncepció, amellyel nagyobb eséllyel vehetünk részt a következő pályázaton? Tudjuk, hogy a jelenlegi médiavezetés nem rajong értünk, van-e valamilyen módszer arra, hogy ezen változtassunk?
A fenti kérdésekre a leglényegesebb problémáinkat érintik. Ha bármelyikkel kapcsolatban van véleményetek, kérjük, hogy fogalmazzátok meg. a jövőnkről döntünk most.
Budapest, 2012. március 20.
az egész szerkesztőbizottság nevében:
Pogány György főszerkesztő