Javaslat a Civil rádió esti műsorsávjára
„Időpont: 19.00-21.00
Arculat: esti elmélyülés tudatos hallgatóknak műfaj: interjú, kerekasztal, telefon
A média főműsorainak idejében csak a legtudatosabban választó hallgatókra számíthatunk. Adjuk meg nekik, amiért ide jönnek: elmélyült beszélgetést emberekről, jelenségekről, közéletről, kultúráról, a világról.
Nem kell pörögnie, menjen a mélyére annak, amit vállal, tegye fel a legkínosabbnak tűnő kérdéseket is, és ne térjen ki a válasz elől. Konzekvensen két egyórás részre választanám: az első órában jelenségek a téma, a második órában az ember. Az elsőbe még egy-egy riport vagy más műfajú dolog belefér, a második portré. Ideális esetben azt mondanám, hogy ráadásul aktuális is legyen: mindig a levegőben lógó dologhoz kapcsolódjék. Csak egy példa: első óra: Operaház és helyzete több szempontú beszélgetésben, második óra: portré, Keselyák Gergely.” Eddig az idézet.
Menet közben megpróbáltam felmérni, hogy a fenti követelményeknek mennyiben tudunk megfelelni a rádió mai lehetőségeivel. Elsősorban műsorvezetőkre és szerkesztőkre gondolok, akik az elvárt színvonalon tudják bonyolítani a beszélgetéseket.
A javaslatom:
Egy kísérleti időszakban heti két alkalommal induljon a műsor vagy 18-tól 20 óráig, vagy az előzően javasolt 19-21-ig, minden kedden és csütörtökön. (Magam az utóbbit tartanám jónak, de akkor kérdés, mi legyen 18-19-ig.) A kezdetet szeptember 23-án javaslom, kell ennyi idő a felkészüléshez, és még egy hónap van az önkormányzati választásokig.
Az első óra műfaja: kerekasztal beszélgetés, vita.
A műsor sikere azon múlik, mennyire sikerül kiválasztanunk azokat a témákat, amik a leginkább foglalkoztatják az embereket, és amelyek feldolgozásában a többi médium inkább csak maszatol, vagy túlságosan a különböző szekértáborok sztereotípiáinak megfelelően dolgoz fel. A mi szempontunk csak a civil társadalom kérdéseinek felvetése lehet, egy-egy jelenség kibontása csak ennek a szempontnak a figyelembevételével valósulhat meg.
A másik fontos követelménye a műsor szerkesztésének a vitában résztvevő személyek kiválasztása. Arra kell törekednünk, hogy a témát legjobban ismerő, érvekkel vitatkozó beszélgetőpartnereket válasszunk, akik arra is képesek, hogy érveiket közérthetően fogalmazzák meg. Az nem baj, ha nagyon élesek a viták, de a moderátornak mindig kézben kell tartani a műsort.
Ha a téma megköveteli, akár több adást is szánhatunk a feldolgozásra. A kísérleti időszakban azért legfeljebb kétszer foglalkozzunk ugyanazzal a témával, tekintve, hogy túl hosszú idő telik el a csütörtöki adástól a keddiig.
Lebonyolítás:
18.00 Szignál, felkonf.
Zene
18.04 Bejátszás, amit a műsorvezető felkonferál. (Rövid riport a témában, érintett emberek megkérdezésével 1. rész)
18.10 A műsorvezető egyenként bemutatja a beszélgetés résztvevőit, és felteszi az első kérdést, ami a riportból következik.
Vita
18.30 Zene, majd a következő bejátszás, ami az adott téma további vitáját készíti elő.
Vita
18.55 A vita zárása, lekomf
Zene
A második óra műfaja: portré interjú
Lehet író, színész, tudós, zenész, rendező, filmes, feltaláló, sportoló, civil „mozgalmár”, fontos beosztásban dolgozó, kiemelkedő teljesítményű „közszolga”, ismert vagy valamiért ismertté vált médiamunkás, az adott időszakban valamilyen okból ismertté vált személyiség. De nem lehet teljesítmény nélküli celeb, bármilyen népszerű legyen egyébként.
Eldöntendő, legyen-e politikus. Az én javaslatom igen, de semmiképpen kampányidőszakban, és csak akkor, ha valami, a civil társadalom szempontjából pozitívnak ítélhető helytállást, a civilek érdekeinek képviseletében kiemelkedő teljesítményt produkál.
Eldöntendő, hogy az egy óra alatt egy vagy két portrét adjunk. Mindkettő elképzelhető. Ha egy portrét adunk, akkor az egy óra alatt legalább két bejátszást kell adnunk, és negyedóránként zenét. Ha kettőt, akkor egy-egy bejátszás lehet mindkét portréhoz, zene negyedóránként.
Itt adásmenet javaslatot nem írok, természetesen itt is szignállal dolgozunk.
Mindkét műsortípushoz nagyon fontos a jó zene kiválasztása. Poénzenét csak nagyon indokolt esetben használunk, egyébként pedig a választott zene illeszkedjék a rádió zenei arculatához.
Még egy megjegyzés: ez a két óra az szerintem, amelyik a legkevésbé illeszkedik a civil rádió eddigi arculatához. Főleg az első óra. Egy vita levezetése, amivel szemben a minimális elvárás, hogy hallgatható legyen, bizonyos profizmust, szakértelmet, alapos felkészülést és gyakorlatot igényel. Megértem azokat, akik féltik a rádió eddig kialakult gyakorlatát, de tudomásul kell venni, hogy megváltoztak a viszonyok, most más funkciója lehet egy civil rádiónak is, mint eddig. Hallgatókat kell „szerezni”, és sajnos alkalmazkodni kell valamennyire a piaci viszonyokhoz is, mert különben anyagilag teljesen lehetetlen helyzetbe kerül(t) a rádió. Ezek a műsorok, ha sikerül jól csinálnunk, anélkül felelnének meg ezeknek a követelményeknek, hogy fel kéne adni a rádió értékrendjét.
Frank Iván