“A színházi nevelési programok olyan nem formális tanulási alkalmak, ahol a színházi előadás előtt, után vagy közben az alkotók interakcióba lépnek a nézőkkel, párbeszédet vagy dramatikus játékokat kínálva nekik, és rendszerint emberi, társadalmi, erkölcsi problémákat járnak körül. Egy 2013-ban megjelent kutatási jelentés szerint Magyarországon évente több, mint százezer gyereket, fiatalt visznek el színházi nevelési programokra.” (szinházinevelés.hu)
“A színházi nevelési előadás egy egyedülálló művészetpedagógiai forma, melyben mind színházilag, mind pedagógiailag képzett és gyakorlott színész-drámatanárok vesznek részt. A fiatalok a színház hatására érzelmileg is bevonódnak a történetbe, és ennek segítségével veszik szemügyre a vizsgálandó helyzetet. Egyszerre vannak jelen, játszanak, érzékelnek, gondolkodnak, kérdéseket tesznek fel, keresik a válaszokat – és alkotnak. A színházi nevelési előadás egyszerre neveli a résztvevőit a művészeteket kíváncsian szemlélő, értő fiatalokká, és önálló gondolkodásra, cselekvésre, megfontolt döntések meghozatalára képes szuverén egyéniségekké.” (Nyitott Kör Egyesület)
A részvételi/közösségi színház céljai és módszerei megegyeznek a fentebb leírtakkal de alkotásaikkal céljuk szélesebb társadalmi bázist és bármilyen korosztályt elérni. Közös platformjukként 2015 őszétől évente megrendezésre kerül az OPEN Nemzetközi Közösségi és Részvételi Színházi Fesztivál.
A Káva Kulturális Műhely Szerintem is ez a részvétel kora című projektjéről Németh Edina a Káva Színház szervezője beszélt. Civil Rádió 2018.02.23.
A színházi nevelés egyik hazai úttörőjével a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ Pusztai messiások című darabja kapcsán Farkas Attila rendezővel Péterfi Ferenc beszélgetett. Civil Rádió 2018.03.07.