Alulról kezdeményezett párbeszéd van kialakulóban az oktatás, az iskola helyzetéről, amely magába foglalja, de nem tölti ki a pedagógusok – amúgy egyre tarthatatlanabb – jövedelmi helyzetének, gazdasági megbecsültségének a kérdését.
Szóval ennél jóval szélesebb alapkérdések megtárgyalása zajlik a Civil Közoktatási Platform (CKP) által kezdeményezett Gondolkodjunk együtt az oktatásról! című mozgalom elindításával.
A mintát és az első lépéseket az ELTE Trefort Ágoston Gimnázium közössége mutatja: saját példával elöl járva, párbeszédet szervez arról, hogyan kell elindulni egy jó, minőségi oktatási rendszer felé.
Ők és a CKP felhívása is kiemeli, hogy társadalom minden szereplőjének aktívan részt kell vennie a problémákról, a változás szükségességéről, és a lehetséges megoldásokról való közös gondolkodásban.
Ezekről a lehetőségekről, de egyre inkább kényszerekről beszélgettünk a Civil Rádióban Nahalka István oktatáskutatóval.
A nehéz – helyenként tarthatatlan – helyzet kikényszeríti a társadalmi önvédelmet, amiben persze a pedagógusok kiemelkedő szakmai szerepet vihetnek. Így, e párbeszéd az iskolákban kellene elinduljon, de az iskola és környezete között is halaszthatatlan, hogy az erőforrások és a kölcsönös egymásrautaltság miatt minél szélesebb körben bontakozzon ki.
A CKP Együttgondolkodásról szóló oldalán megtalálható a felhívás, és a CKP által elkészített szakmai anyagok, melyeket alapként javasolnak használni.
Aztán – de ez már a beszélgetésen túli felvetés -, érdemes azt is felvetni, nem kellene e ugyanígy egy kiszélesedő párbeszéd-mozgalom Gondolkodjunk együtt a társadalomról! címmel.
Péterfi Ferenc interjúja.